lauantai 17. helmikuuta 2018

Perusjuttuja

Minä: "Mihinkäs sitten mennään?"
Tytär: "Ei mihinkään!"
Niinpä istuimme vain lumikasan päällä katsomassa aurinkoa ja lumisadetta. Joskus sitä meinaa unohtaa perusasiat, kuten vain olemisen.

Tämän ylhäältä alas neulotun pipon olin aloittanut jo ajoissa syksyllä, koska minulta puuttui talvea varten  musta peruspipo. Silloin  kuitenkin kipeytyneet ranteet pakottivat jättämään neulomisen hetkeksi ja tämä helppo, mutta hivenen tylsä neulomus unohtui kaapin perälle. Nyt pipo vihdoin on valmis ja pääsi siis vielä tänä talvena käyttöön.



Lankana käytin mustaa Rowanin pure wool worsted -lankaa, jota kului tähän pipoon 67 grammaa. Tupsu on tehty jämälangasta, joka luultavasti oli Louhuttaren luolan Ilmatarta. Puikkoina minulla oli käytössä 4 mm sukka- ja pyöröpuikot sekä 3,5 mm pyöröpuikko joustinta varten.


Aloitin siis pipon neulomisen ylhäältä eli loin 8 silmukkaa jakaen ne sukkapuikoille (2s/puikko). Lisäilin joka puikon alussa ja lopussa yhden silmukan joka kerroksella, kunnes pipossa oli sopivasti silmukoita. Tämä tarkoitti minulle yhteensä 96 silmukkaa. Tämä tyyli aloittaa pipo sopii varsin hyvin minun kaltaisilleni laiskureille, jotka eivät millään viitsisi mittailla ja suunnitella silmukkamääriä etukäteen. Jatkoin tästä pyöröpuikolla ja neuloen sileää noin 15 cm. Loppuun tein vielä *2 o, 2n* -resorin ohuemmalla puikolla. Sitten vain pingotus, piristävän värisen tupsun kiinnitys ja ulos nauttimaan talvisäästä uusi pipo päässä!

2 kommenttia:

  1. Kiva pipo! :) Musta tuntuu, että mulle samanmoinen tapa tehdä pipo ois just passeli... En tykkää yhtään mittailla saati yrittää soveltaa sitten ohjeita. :D

    VastaaPoista